Najaarsactiviteit BVZD

“Verandering betekent ook opportuniteit…”

08 december 2016

Schotel een interessant onderwerp voor en verpak dat in een unieke locatie en je krijgt een uitzonderlijk aantrekkelijk concept. De najaarsactiviteit van de Belgische Vereniging van Ziekenhuisdirecteurs (BVZD) rond disruptive change in de Jane in Antwerpen was dan ook volgeboekt…

Heel wat veranderingen komen op de ziekenhuissector af. En al blijkt uit een enquête dat de term disruptive change niet meteen het lievelingswoord van de Belg is, het feit op zich bestaat wel degelijk. Hoe gaan we met verandering om zodat we die verandering kunnen zien als een opportuniteit en niet als een bedreiging. In onze vorige aflevering van ‘HealthCare Magazine’ lieten we professor Koen Kas aan het woord. Hij belichtte zijn visie op de zaak. Dat deed hij ook op de najaarsconferentie van de BVZD. Dat het onderwerp leeft, bewijst het uitzonderlijk aantal deelnemers dat de middag volgde. Dat topkok Sergio Herman voor de gelegenheid de deuren en zijn keuken van de tot restaurant omgebouwde kapel van het voormalig militair hospitaal in Berchem voor dit event opende, zal daar misschien ook wel mee te maken hebben.

Razendsnelle evolutie

Christophe Mouton, algemeen directeur AZ Maria Middelares en bestuurder BVZD legde in zijn introductie onmiddellijk de link tussen de schitterende locatie en het onderwerp van de namiddag: disruptive change. Of hoe peperhandel en de vleesindustrie schoolvoorbeelden zijn van disruptive change waardoor men nu bijvoorbeeld in vitro vlees is gaan ontwikkelen dat op termijn een alternatief kan zijn voor de verwoestende invloed van doorgedreven veeteelt.

Professor Koen Kas leidde de zeven initiatieven in. Initiatieven die duidelijk maken waar we op afstevenen en hoe we naar de toekomst in de ziekenhuissector moeten kijken. De meeste evoluties (her)kennen we al. En toch is het vrij bedreigend om te horen hoe Timmy Boerjan van Baxter als extra voorgerechtje stelde dat monitoring eigenlijk al voorbijgestreefd is en de arts zijn patiënt binnenkort rechtstreeks vanuit het ziekenhuis zal behandelen. Hij werd in die visie ondersteund door Joël Schols van Nextel. Hij startte met de vraag hoe communicatiemiddelen kunnen zorgen voor disruptive change in de gezondheidssector. Zal de patiënt van de toekomst lekker thuis blijven tot hij virtueel door zijn arts uit ‘zijn’ wachtkamer wordt opgeroepen? Niet langer de patiënt zal zich desgevallend verplaatsen naar het ziekenhuis, maar de zorgverlener zal zich virtueel naar de patiënt begeven. Moet de medische wereld er niet van uitgaan dat de machine beter geplaatst is dan de mens om suggesties aan te reiken ivm zijn gezondheid? En worden de miljoenen datagegevens niet beter door onfeilbaar en medisch gevalideerde dokter Google beoordeeld? De ‘cloud’ wordt onge twijfeld de meest courante verbinding tussen arts en patiënt. Het is vooral de kunst om als ziekenhuis op het juiste moment de juiste technologische stappen te zetten.

De patiënt zal, meer dan ooit, op een gepersonaliseerde manier behandeld worden. Miranda Noblesse van B. Braun ziet weinig toekomst in de gestandaardiseerde implantaten. 3D-printing is de toekomst, startend van een digitaal ontwerp tot een perfect op maat gemaakte print. Honderd procent maatwerk zal zorgen voor minimaal invasieve ingrepen. En is 3D de onmiddellijke toekomst, dan zal het niet lang duren voor we aan 4D-printing toe zijn: het medical device zal zo ontwikkeld worden dat het zich zal aanpassen aan het lichaam waarin het wordt ingeplant. Mooi voorbeeld dat nu al in die richting gaat zijn de coronaire stents.

Nieuwe tijden

Het ziekenhuis zoals het nu is, heeft afgedaan. Dat stelt toch Nikolaas Boucquey van Ingenium. Hij startte zijn exposé met de stelling ‘Ceci n’est pas un hôpital’. Het ontwerp van het ziekenhuis van de toekomst lijkt niet op het concept van een ziekenhuis dat wij nu in ons hoofd hebben. Maar ook het concipiëren van een ziekenhuis zal anders gebeuren en de manier waarop gebouwd wordt zal anders zijn (zie ook blz. 6).

Dat alles zal een invloed hebben op de manier waarop verzekeringsinstellingen het risk management gaan berekenen. René Hollants van Loocke van IC Verzekeringen gaf als doordenkertje de vraag mee wie burgerlijk aansprakelijk is als er iets mis gaat met de robot bij een robotgeassisteerde operatie waarbij de patiënt schade oploopt. De technologie zal ons bovendien toelaten om precies te weten wat de gezondheidstoestand van een patiënt is. Hoe zit het met de verantwoordelijkheid? Of gaan we naar een systeem waarbij de burger zich zal laten verzekeren op het moment dat hij een probleem krijgt?

Die patiënt zal in de toekomst trouwens veel meer dan nu in staat zijn om zijn eigen gezondheidstoestand op te volgen, denkt Mario Huyghe, CEO van Philips België en Luxemburg. We gaan naar een systeem waarbij de gezondheidsinformatie die binnenkomt voortdurend zal afgetoetst worden op de info die al bekend is. Het ziekenhuis van de toekomst zal een exclusief centrum van excellence zijn dat enkel nog instaat voor zeer geavanceerde therapie.

En doorheen deze futuristische brainstorm stelde Jasna Rok haar kledij van de toekomst voor. Kledingstukken die via nanotechnologie ontwikkeld zijn en die in staat zijn om via een headset de emoties van de drager op te pikken. Voor het volgende HealthCare Magazine hebben we trouwens een afspraak met Jasna.

(r)evolutie van een werkkader

“De ziekenhuisdirecteur kan onmogelijk onverschillig blijven bij alles wat hij hier heeft gehoord”, besloot Paul d’Otreppe, CEO van de Clinique St-Luc en voorzitter van de BVZD. Hij vroeg zich af hoe dit kadert in de plannen van Maggie De Block, hoe je 250 entiteiten van ziekenhuizen kunt reduceren tot 25 netwerken in een (r)evolutie van een werkkader dat evolueert en middelen die voor grote veranderingen staan. De ziekenhuisdirecteur zal die evolutie moeten leiden… het zal allemaal nog héél boeiend worden.

Désirée De Poot